torsdag 22. mars 2018

Påske i Peru 2017 – Ankomst Arequipa

Fra Lima sentrum
Påsken 2017 fikk jeg være med på en flott tur til Peru. Her fikk jeg oppleve både et flott land, spennende folk og interessant misjonsarbeid. Denne påsken vil jeg ta fram noen glimt fra turen på bloggen min.

Turen startet natt til torsdag 6.4 før palmehelga. Reisefølge var Sigmund Stenberg og Øyvind Rott. Sigmund og jeg reise via Stavanger og København til Amsterdam, hvor vi møtte Øyvind som kom fra Trøndelag. Fra flyplassen i Amsterdam har jeg notert følgende i dagboka:
 
På vei ned til Lima
«I ombordstigningskøen til flyet til Lima kom vi i prat med tre godt voksne nordmenn som arbeidet med fredning og vern av gamle kirker. De hadde bl.a. arbeidet for riksantikvaren. Når de hørte at vi var misjonær og predikant, ble de nesten himmelfalne. Slik folk hadde de visst aldri truffet før. En av dem sa at han hadde truffet en predikant før i sitt liv, det var på et hotell i Molde for 40 år siden. Men han så helt annerledes ut enn hva vi gjorde!»
 
Utsnitt av katedralen i Lima
Flyturen til Lima tok vel 12 timer, og alt gikk bra. Vi overnattet på hotell i Lima. «Lavest nattetemperatur i Lima var 21 grader. Lima har over 10 mill innbyggere, en enorm by». Dagboka fredag 7.4: «Etter frokost hadde vi en sightseeing i Lima med taxi. Vi så bl.a. hovedplazaen med parlamentet, presidentpalasset og den katolske hovedkatedralen». Deretter bar det til flyplassen og fly videre til Arequipa. 31 grader i Lima denne dagen.
 

Vel framme i Arequipa fikk vi leid oss bil «og kjørte til Ragnhild og Tore Bjørsvik hvor vi skulle få bo mens vi var i Arequipa… Vi hadde en trivelig og rolig kveld hos Bjørsviks, med god mat og drøs.»

Ankomst Arequipa










Ingen kommentarer: